Poradnik zakupowy

Karoseria

Oczywiście podstawowym elementem, na który należy zwrócić uwagę jest karoseria. Korozja w modelach W124 zazwyczaj zaczyna się w miejscach gdzie fabrycznie samochód był poddawany obróbce cieplnej - spawaniu czy zgrzewaniu elementów nadwozia. 

Przykłady to:

  • mocowania sprężyn przednich, 
  • przednie mocowania tylnego wózka, 
  • otwory na lewarek, 
  • w wersji kombi nadkole tylne od storny pasażera, gdzie przyspawane jest mocowanie na lewarek, 
  • korytka uszczelek szyb tylnych bagażnika.

Na korozję bardziej podatne są także miejsca narażone na kontakt z czynnikami atmosferycznymi, czyli błotnik pod kierunkowskazami, błotnik pod listwą, nadkola od strony komory silnika, czy końcówki progów w egzemplarzach o wąskiej listwie. 

Niestety korozja dotyka także korytka szyberdachu, dlatego należy zwrócić uwagę na jego prawidłowe działanie oraz starannie obejrzeć dach przy uszczelkach szyberdachu. Tak samo wrażliwymi miejscami są mocowania uszczelek drzwiowych.

Na podnośniku możemy sprawdzić stan paneli podłogi oraz progów, ale w tym przypadku potrzebna będzie bardziej wnikliwa inspekcja. Alarmujące jest zawsze zastosowanie bitexów i innych powłok pokrywających szczelnie podłogę. Przez nawet niewielkie uszkodzenia masy pokrywającej podwozie samochodu może dostawać się wilgoć i sól, która pozostawiona pod masą przez lata może wyrządzić poważne szkody. 

Oryginalnie podłoga zapruszona jest w kolor karoserii, a w miejscach trudno dostępnych występuje jedynie podkład i żółtawy wosk. Po tym poznać można oryginalny stan podwozia samochodu.

 

Lakier

Stan powłoki lakierniczej wiąże się z korozją nierozerwalnie. Często w miejscach uszkodzeń lakieru potrafi pojawić się wykwit rdzy. Oglądając samochód przed zakupem należy przyjrzeć się powłoce lakierniczej pod różnymi kątami i jeśli to możliwe w różnym oświetleniu. W słońcu sprawdzimy z łatwością w jaki sposób światło odbija się od paneli samochodu oraz sprawdzimy czy na każdym jego elemencie występuje taka sama struktura lakieru zwana “morą”. W sztucznym świetle, np. jarzeniowym dostrzeżemy wszystkie rysy i niedoskonałości lakieru. Jeżeli posiadamy miernik powłoki lakierniczej i wiemy w jaki sposób przykładać go do poszczególnych paneli samochodu, a także jak interpretować otrzymane wyniki, możemy stwierdzić czy wszystkie elementy samochodu posiadają podobną grubość powłoki lakierniczej. Pomoże nam to potwierdzić historię samochodu np. przeprowadzone wcześniej prace renowacyjne.

obraz.png

Silnik

Przy wersjach wyposażonych w silnik benzynowy spotkamy się z trzema rodzajami podawania paliwa: gaźnik, K-Jetronic oraz LH-Jetronic. Ważna jest tutaj kultura odpalania i pracy jednostki. W wersjach W124 wyposażonych w silniki benzynowe zaleca się kontrolę łańcucha rozrządu przy przebiegach powyżej 250 tys. km, ponieważ występują w nich uszkodzenia ślizgów wynikające ze starości. 

Należy zwrócić uwagę na zapocenia silnika, miejsca wycieków oraz zabrudzenia filtra oleju, a także wycieki z uszczelnienia wału na łączeniu ze skrzynią. Silniki ze znacznymi przebiegami mogą również charakteryzować się “cykaniem” hydraulicznych regulatorów zaworów.

Przy wersjach na gaźniku czasami wystarczy regulacja, ale należy liczyć się z tym, że po długim postoju każdy z systemów paliwowych będzie wymagał mniejszej lub większej regeneracji. Wersje gaźnikowe będą bardziej wrażliwe na długie postoje i zanieczyszczenia, potrzebują częstszych regulacji.

Silniki samochodów regularnie użytkowanych zazwyczaj pracują ładnie. Układ K-Jetronic toleruje przebieg, ale nie lubi stania i gazu. Gaz jest szczególnie niebezpieczny dla klapy spiętrzającej. W tym przypadku zapłon mieszanki w kolektorze ssącym prowadzi do uszkodzenia przylgni bądź zupełnego zablokowania klapy.

Elektroniczne układy wtrysku paliwa LH-Jetronic są najmniej zawodne, tolerują gaz i postoje. Kwestia sterowania pracą układu zbliżona jest do aut współczesnych, istnieje w nich także możliwość diagnostyki komputerowej. Zawodna jest niestety wiązka silnika i przepustnice.

Silniki diesla są ogólnie rzecz biorąc pancerne, jednak należy zwrócić uwagę na dźwięk przy zimnym rozruchu, który wskazywać może na poważne w skutkach uszkodzenia związane z nieprawidłowym ich użytkowaniem. Elementy tych jednostek napędowych są bardzo trwałe, nie mają większych problemów, nawet przy zakupie samochodów o dużym przebiegu. Nie są one jednak stworzone do pokonywania dużych dystansów z wysokimi prędkościami.

Przyszłego posiadacza W124 należy uczulić się także na dźwięk pompy wtryskowej, to co prawda bardzo rzadkie awarie, ale często przyczyniają się do spadku kultury pracy jednostki napędowej.

 

Mechanika

Układ ASB w W124 jest dość pancerny, lecz pierwsze objawy zużycia to szarpanie przy zmianach biegu, długie oczekiwanie na zmianę biegu, brak ruchu pojazdu na biegu wstecznym bez dodania gazu.

Skrzynie manualne są bardzo wytrzymałe. Najczęstsze problemy to zwyczajne zużycie sprzęgła bądź wysprzęglika. 

W jednostkach o większej pojemności często zrywają się elastyczne łączniki wału.

Nadmierny ruch silnika w komorze podczas jego pracy może świadczyć o uszkodzeniu poduszek olejowych pod silnikiem. Ze starości guma parcieje, co powoduje, że z poduszki wypływa czarno-fioletowy olej.

Dyferencjały to elementy, które potrafią niejednemu wrażliwcowi zepsuć przyjemność z jazdy. Potrafią “wyć” - to dźwięk bardzo charakterystyczny, najbardziej słyszalny przy delikatnym dodawaniu gazu przy prędkości około 80-100 km/h, dlatego polecamy przed zakupem przejażdżkę po drodze, na której dozwolona jest jazda z większą prędkością.

Zawieszenie w W124 to zazwyczaj czysto eksploatacyjne wymiany i naprawy. Częste są jednak zmęczeniowe pęknięcia końcówek sprężyn oraz zerwanie przednich poduszek tylnego wózka.

Niveauregulierung, czyli Nivo/Nivomat - system samopoziomowania zawieszenia tylnego, który był standardem np. w nadwoziu kombi. Układ zasilany olejem ZH-M tłoczonym przez pompę umieszczoną z przodu silnika. Ciśnienie robocze układu to około 130 bar. Układ oparty jest na regulatorze odczytującym wysokość auta ze stabilizatora osi tylnej. Kiedy tył samochodu opada wskutek dodatkowego obciążenia, korektor Nivo przekazuje większą ilość oleju do układu. Najczęstszą usterką w tym systemie jest korozja przewodów zasilających oraz uszkodzenia tzw. „gruszek”, czyli hydrosfer, które pełnią funkcję tłumiącą w tym układzie. Rolę amortyzatorów można spłycić do funkcji siłownika tłoczącego ciśnienie do gruszek, tutaj również zdarzają się nieszczelności.

W układzie kierowniczym zdarzają się wycieki. Luzy w przekładni kierowniczej oraz zużycie tłumika drgań da się wyczuć na kierownicy w trakcie prowadzenia pojazdu. 

Należy zwrócić także uwagę na dźwięk podczas otwierania i zamykania drzwi, ponieważ spracowane ograniczniki drzwi potrafią głośno przeskakiwać.

ViewTile?oid=42858680&version=-2&fdRnr=1&fineDataVersion=-1&quality=9009&thumbnailRedirect=true&checkMaxZoomLevel=true&renderZoomLevel=3

Elektryka

Częścią elektryczną, która bardzo często ulega awarii jest silnik wycieraczki szyby czołowej, którego układ ulega zapieczeniu, silnik traci siłę, wycieraczki chodzą opornie i wolno, aż w końcu następuje spalenie silnika.

Warto sprawdzić również elektryczne podnośniki szyb, w których również przestają działać silniczki, a tryby układu podnoszenia i opuszczania zużywają się i mogą powodować blokowanie układu.

W szyberdachu oprócz omówionej już korozji, bardzo ważne jest usuwanie zabrudzeń układu, a piętą achillesową są pękające prowadnice.

Układy klimatyzacji bardzo często tracą szczelność ze starości, a parowniki pod deską rozdzielczą mogą przeciekać, co jest dość kosztowne w naprawie ponieważ wiąże się z koniecznością demontażu deski rozdzielczej samochodu.

 

Wnętrze

Do wyboru w W124 były skóra, welur i materiał. ten ostatni w zdecydowanej większości przypadków najlepiej znosi próbę czasu. Dobrze utrzymaną skórę jesteśmy w stanie odświeżyć chemicznie w procesie detailingu, a gdy nie jest do uratowania jesteśmy w stanie kupić nowy materiał do obszycia zniszczonego wnętrza. Zdecydowanie najgorzej utrzymać w dobrej kondycji welur, który po latach staje się kruchy i łatwo się przedziera.

W W124 często występuje rozwarstwienie szyb tylnych, które wygląda jak „mleko” pomiędzy płatami szkła. Jeżeli wybieramy egzemplarz bez korozji, którego powłoka lakiernicza jest oryginalna a uszczelki szyb nie są zniszczone, lepiej uniknąć kłopotu wymiany szyby i wybrać egzemplarz nie obarczony tym problemem.

Działające w całości, łącznie z wyświetlaczem radio, to prawdziwy kąsek. Oryginalne radia potrafią kosztować nawet 2-3 tys. zł jeżeli zależy nam na zachowaniu klimatu epoki. Przy okazji polecamy sprawdzić także elektryczną antenę, której bat często się łamie. 

Drewno w egzemplarzach W124 wystawionych na intensywne działanie promieni słonecznych często jest spłowiałe a lakier popękany. Renowacja tych elementów nie należy do tanich, a proces często jest długotrwały.

Mniej problemów będzie z zakupem plastikowych elementów wnętrza, takich jak włącznik świateł, czy końcówki suwaków nawiewów, które z czasem kruszeją i potrafią po prostu odpadać.

Zwracamy też uwagę na płowienie dekorów zewnętrznych (listew przy szybach), które fabrycznie anodowane posiadają ciemne wybarwienie. Z czasem nabierają koloru śliwkowego, aż do złotego. Jeżeli są w dobrym stanie, jest duża szansa, że samochód przez większość życia był garażowany.

obraz-1.png

Cabrio

We wnętrzu A124 należy bacznie przyjrzeć się niektórym elementom. Na tapetę należy wziąć pękające elementy plastikowe, zniszczone słońcem daszki słoneczne, obudowę lampki, trójkąt przy pasie bezpieczeństwa, który często ulega uszkodzeniom, czy osłony klamek dachu. W wersji Cabrio i Coupe potrafią popsuć się także podajniki pasów, a do ich naprawy konieczny jest demontaż części wnętrza.

Szczególną uwagę należy zwrócić na samochody z wyczerpanym od postoju akumulatorem, ponieważ moduł elektrycznie sterowanego dachu bardzo nie lubi odpalania z boostera. Przy sprawdzeniu działania miękkiego dachu w A124 należy spojrzeć przed lub za tylne koło, gdzie pojawiają się wycieki z siłowników.

Uszkodzeniu ulegają także czujniki położenia wahaczy, które to odpowiadają za zagłówki pełniące w A124 rolę „rolbara”.

 

Podsumowanie

Opisane powyżej elementy są typowymi i najważniejszymi punktami do sprawdzenia przed zakupem W, C lub A124. Jednak, jak wszyscy wiemy, na rynku nie ma idealnych samochodów, całkowicie pozbawionych wad. Wybierając egzemplarz dla siebie musimy mieć z tyłu głowy budżet jaki posiadamy na samochód, listę specjalistów jakimi dysponujemy oraz cel w jakim go kupujemy. 

Okazy, które chcemy wcielić do kolekcji i niekoniecznie od razu jeździć nimi po całej Europie, mogą przecież postać w garażu, czy z marszu jechać do mechanika. A samochody dla fanów jazdy, zlotów, czy dalekich wypraw klasycznymi samochodami, nie muszą mieć idealnego lakieru, o który i tak trudno będzie zadbać podczas intensywnego użytkowania.

Wybierając samochód pamiętajmy, że prawie każdy element da się wymienić, czy naprawić. Nie odrzucajmy danego egzemplarza od razu przez widoczne na pierwszy rzut oka niedoskonałości. I pamiętajmy, że piękne samochody, z idealnym lakierem i perfekcyjnym wnętrzem też potrafią się zepsuć.

Jeżeli jednak chcecie pozostawić ocenę samochodu ekspertom, Legends zaprasza do swojego serwisu na przed/po zakupowe sprawdzenie samochodu, gdzie grupa specjalistów zajrzy w zakamarki, pomoże wycenić ewentualne naprawy i zaproponuje rozwiązania nurtujących problemów z danym egzemplarzem:

https://legendscars.pl/serwis/

W Legends nie skupiamy się jedynie na kompleksowych pracach renowatorskich. Jeżeli potrzebujesz prac blacharskich, odświeżenia powłoki lakierniczej, naprawy elementów mechanicznych, czy prac związanych z przywróceniem do życia wnętrza, zapraszamy do kontaktu:

https://legendscars.pl/renowacje/

Powrót do listy artykułów

Polecane wpisy: